Sunday, September 19, 2010

penyakit kanak-kanak berkeperluan khas

1) autisme :
  • kanak-kanak yang suka hidup dalam dunia mereka sendiri
  • suka melakukan sesuatu secara berulang
  • contoh : gedik-gedikkan kaki dan gonyong pen

2) cerebral palsy :

  • kanak-kanak yang lumpuh anggota badan
  • contoh : tangan kanan tidak berfungsi atau lembut atau mana-mana anggota badan yang lain

3) disleksia :

  • kanak-kanak yang sukar untuk membaca, mengeja, mengira, dan menulis walaupun mempunyai tahap fizikal yang normal
  • contoh : keliru antara 'b' dan 'd', 'n' dan 'u', 'turutan nombor, e-koding pula gagal mengenalpasti suku kata dengan betul

4) sindrom down :

  • penyakit keturunan oleh keromosom tambahan pada kromosom nombor 21 yang terdapat pada kanak-kanak
  • masalah : pertumbuhan yang lambat, sukar untuk belajar, dan bertutur, mudah dapat jangkitan, gangguan fungsi tiroid, kecacatan pertumbuhan perut, barah, masalah pendengaran dan pengelihatan, penyakit jantung kognitif

5) hyperaktif :

  • kecelaruan yang berlaku di kalangan kanak-kanak
  • kurang tumpuan : melakukan banyak kesilapan, bermasalah untuk mengatur aktiviti, sering hilang barang, tidak dapat selesaikan tugas, tidak beri perhatian pada orang yang bercakap, tidak berupaya patuhi arahan, pelupa, mudah hilang perhatian, elakkan diri dari aktiviti yang perlu konsentrasi dan fikiran
  • hyperaktif : tidak boleh duduk diam, banyak cakap, bising waktu main
  • menurut kata hati (impulsive) : jawab dengan spontan soalan yang dianjurkan walaupun soalan tidak habis ditanya, tidak sabar menunggu giliran, sering ganggu rakan lain semasa mereka bercakap dan bermain

cara atasi :

  • beri arahan dengan jelas dan pastikan kanak-kanak beri perhatian dan faham
  • beri pujian setelah selesai membuat sesuatu tugasan
  • beri hadiah agar di hargai
  • kekalkan aktiviti harian bagi mereka biasa dan dapat jangka
  • bina semangat
  • bagi duduk hadapan kelas

kesan :

  • berkelakuan degil, keras kepala, pemarah, dan pembangkang
  • masalah harga diri
  • masalah pembelajaran kerana tidak dapat bagi tumpuan waktu belajar

No comments:

Post a Comment